fredag den 13e va det ja..

fy fan va ont jag har, för några månader sedan va ja ju på sjukhuset för att jag fick ont när jag andades och sen försvann de värsta då det vi fick reda på att det inte va något farligt. sen så har de kommit och gått lite men aldrig lika ont som när ja va på akuten. men imorse vakna ja med de och det gör fortfarande göraont. om ja ligger helt stilla kan de vara borta i 5-10 min men sen kommer det tillbaka igen..

det som ja har heter tietzes syndrom och aa, ni kan läsa under va det är om ni orkar!

Tietzes syndrom är en sjukdom som orsakas av inflammation eller svullnad i revbensbrosken, den del av revbenen som ligger närmast bröstbenet. Revbenen utgår som bekant från ryggen, största delen av dessa är ben, men den sista delen, några centimeter lång, utgörs av brosk. Dessa broskdelar kan bli inflammerade och eller svullna, och orsakar då påtaglig smärta. Smärtan kan vara svår, och påminna om smärta utgående från hjärtat eller matstrupen, och smärtan kan därmed föranleda långt gående undersökningar och onödig medicinering.

 

 


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0